کاتالوگ هوشمند چیست و چه مزیت هایی دارد؟
کاتالوگ هوشمند یک برنامه نرم افزاری است که به کاربر این امکان را میدهد تا خرید آنلاین را با سرعت و دقت زیادی انجام دهد. این نرم افزارها اغلب به سبدهای خرید تجارت الکترونیک متصل میشوند. کاتالوگ هوشمند به فروشنده محصول اجازه میدهد تا اطلاعات را در قالب کاربرپسند در آن وارد کند. همچنین ممکن است طوری تنظیم شود که خرید سایر محصولات را به خریدار پیشنهاد دهد، بنابراین با استفاده از این روش میزان فروش بیشتر میشود. با خدمات ما آشنا شوید
فروشنده، کلیه اطلاعات محصول، عکس ها و توضیحات خدمات را در کاتالوگ هوشمند میگنجاند. محصولات و خدمات بر اساس دسته بندی، تاریخچه خرید یا برخی اطلاعات دیگر با هم مرتبط میشوند. این اطلاعات در نرم افزار کاتالوگ نیز ذخیره میشود.
دراین مقاله کاتالوگ های هوشمند، مزیت انتخاب و کاربردشان را بررسی میکنیم و آنها را با کاتالوگ های چاپی مقایسه میکنیم. رسانه نما
کاتالوگ هوشمند چکار میکند؟
مطالعات نشان میدهد که بیش از نیمی از افراد در برخی از کشورهای پیشرفته ترجیح میدهند به جای خرید حضوری، خرید آنلاین داشته باشند. کاتالوگ های دیجیتال زمانی را که مصرف کنندگان برای خرید آنلاین صرف میکنند در مقایسه با وبسایت اصلی کاهش میدهند. نرخ تبدیل در استفاده از کاتالوگ های دیجیتال بین 20 تا 40 درصد بیشتر از خود سایت فروشگاهها است.
کاتالوگ هوشمند ممکن است یک برنامه ساده باشد که توسط یک فروشنده در یک وبسایت معمولی قرار داده میشود یا یک برنامه پیچیده که توسط یک شرکت بزرگ -که هزاران محصول را میفروشد- استفاده میشود. خدمات رسانه نما
هنگامی که مصرف کننده پس از بررسی کاتالوگ هوشمند تصمیم میگیرد کالایی را بخرد، خود کاتالوگ اطلاعات لازم برای تکمیل تراکنش را از مشتری میگیرد. همچنین اطلاعات مورد نیاز برای انواع پرداخت را در اختیار مصرف کننده قرار میدهد تا او بتوانید به راحتی خرید را انجام دهد.
پس از خرید، کاتالوگ اطلاعات خرید را برای فروشنده ارسال میکند. فروشنده از این اطلاعات استفاده میکند تا محصول خریداریشده را برای خریدار بفرستد. کاتالوگ هوشمند همچنین اطلاعات پرداخت را به مرجع پرداخت مربوطه ارسال میکند تا فروشنده بتواند مبلغ را از مصرف کننده دریافت کند.
مقایسه کاتالوگ چاپی با کاتالوگ هوشمند
کاتالوگ چاپی، سنگ بنای استراتژی بازاریابی بسیاری از شرکتها است و دلیل خوبی هم دارد. این نوع کاتالوگ ملموس بوده و برای همه افراد آشنا است. اگر بخواهیم به طور کلی این دو نوع کاتالوگ (چاپی و هوشمند) را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم:
- کاتالوگ های چاپی قابل لمس هستند، اما کاتالوگهای هوشمند جذابیت بصری بیشتری را ارائه میدهند.
- کاتالوگ های چاپی برای تمام اقشار جامعه -حتی آنها که با موبایلهای هوشمند سر و کاری ندارند- قابل استفاده هستند.
- انواع هوشمند هزینه چاپ ندارند، درحالیکه با این قیمتهای بالای کاغذ، هزینه زیادی را برای چاپ کاتالوگ چاپی باید پرداخت کنید.
- کاتالوگ هوشمند به روزرسانی میشود، اما کاتالوگ های کاغذی نه.
- انواع کاغذی همهجا در دسترس نیستند، اما هرجا وسایل هوشمند باشد، کاتالوگ های دیجیتال هم قابل استفاده هستند.
- کاتالوگ های هوشمند به مشتری کمک میکنند تا جنس را خریداری کنند و علاوه بر این پیشنهاد خرید ارائه میکنند، درحالیکه کاتالوگ های کاغذی اینطور نیستند.
- انواع هوشمند ظاهر یک کاتالوگ چاپ شده را تقلید میکنند، با طرح بندی مشابه و صفحاتی که به صورت مجازی قابل ورق زدن هستند.
استفاده از کاتالوگهای دیجیتال میتواند مزایای دیگری را نیز به همراه داشته باشد که کمپینهای چاپی نمیتوانند از آن برخوردار شوند. در این قسمت -پس از بررسی کاربردهای کاتالوگ هوشمند- به بیان این مزایا میپردازیم. جهت مشاوره رایگان یک جلسه ایی کلیک کنید
کاتالوگ هوشمند چه کاربردی دارد؟
هرجا کاتالوگ های چاپی کاربرد داشتند، کاتالوگ های دیجیتال هم به کار می آیند. برخی از این کاربردها شامل موارد زیر است:
- نشاندادن محصولات یک شرکت به طور یکجا
- بیان روش استفاده از خدمات و محصولات به طور مختصر
- ارائه اطلاعات ضروری در قالب بصری و با استفاده از رنگ
- ارائه راه ارتباطی با شرکت یا مرکز خرید
- تشویق خریدار به استفاده از محصولات و خدمات
- پیشنهاد خرید محصولات جدید (نوع چاپی فاقد این کاربرد است.)
- آسان کردن روند خرید از سایت و همراهی با مشتری تا انتهای خرید (نوع چاپی فاقد این کاربرد است.)
مزایای استفاده از کاتالوگ هوشمند
1. مشتریان میتوانند از هرکجا به کاتالوگ شما دسترسی داشته باشند.
یک کاتالوگ به عنوان یک مرجع مهم برای کسب و کار شما عمل میکند و به مشتریان بالقوه اجازه میدهد تا محصولات و خدمات شما را بررسی کنند. برای بیشترکردن تأثیر کاتالوگ، مخاطبان باید بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. در هر جایی که اتصال اینترنتی وجود داشته باشد، کاتالوگ های هوشمند در دسترس هستند و این یک موهبت است.
2. قابل اشتراک گذاری هستند
تبلیغ دهان به دهان و استفاده از نظر سایر مشتریان، بخش مهمی از مارکتینگ در دنیای جدید است. از آنجایی که کاتالوگ های دیجیتال قابل اشتراکگذاری هستند، میتوانند تعداد مشتریان جدیدی را که توسط مشتریان فعلی وارد میشوند، افزایش دهند. لینک کاتالوگ را میتوان از طریق ایمیل، پیام متنی یا رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت.
3. میتوانند شامل صدا، تصویر و فیلم باشند.
یک کاتالوگ چاپی بر اساس ماهیت خود بر دو عنصر متکی است: متن و عکس. درحالیکه کاتالوگ های صوتی امکان ارائه صوت و تصاویر متحرک را هم فراهم کرده اند.
برای مثال میتوان با یک کلیپ صوتی، صدای گیتار آکوستیک را نشان داد یا با لینک به یک کلیپ در یوتیوب، روش کار وسیله برقی مورد نظر را توضیح داد.
4. اتصال کاتالوگ به فروشگاه اینترنتی یا سایر منابع آنلاین
همانند صدا و تصویر، میتوانید لینک هایی را در کاتالوگ خود جاسازی کنید که مشتری را به سایت شما یا صفحه خرید محصول هدایت کند.
علاوه بر این، پیوند به منابع خارجی میتواند به تکمیل آنچه در کاتالوگ شما است کمک کند. در یک کاتالوگ، اغلب از نظر بصری زیبا است و وقتی توضیحات کوتاه باشد، خواندن آن آسانتر است. اما شما میتوانید با قراردادن یک لینک، مشتری را به صفحاتی که اطلاعات دقیق تر و کاملتری دارند راهنمایی کنید.
5. به روزرسانی سریع
پس از چاپ کاتالوگ فیزیکی، هیچ تغییری در آن امکانپذیر نیست. اما در مورد انواع دیجیتال اینطور نیست. شما میتوانید محتویات داخل کاتالوگ هوشمند را به روزرسانی کنید.
7. ارزیابی داده های کلیدی مشتری
با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها، میتوانید از اطلاعات کلیدی مشتریان استفاده کنید. برای مثال میتوانید ببینید هر کاربر چه مدت از هر صفحه بازدید کرده است و یا چندبار کاتالوگ را دیده است؛ یا اینکه به طور کلی چند نفر و در چه ساعاتی از کاتالوگ شما بازدید کرده اند و مواردی شبیه به این. یک جلسه مشاوره رایگان با بهترین های تبلیغات
سخن آخر:
کاتالوگ های هوشمند، نسل جدید کاتالوگ هستند. آنها آمده اند تا نقص های کاتالوگ های کاغذی را برطرف کنند و امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار دهند. کاتالوگ های هوشمند میتوانند مشتری را تا پایان خرید همراهی کنند، محصولات بیشتری را پیشنهاد دهند و مرتبا به روزرسانی شوند. ساخت کاتالوگ هوشمند با گروه رسانه نما