عارضه یابی کسب و کار 1

به روش موثری که برای سنجش فاصله  بین کارایی سازمان در وضع حال و وضعیت مطلوبی که باید باشد وبررسی چگونگی رسیدن این سازمان به هدف های خود را عارضه یابی میگویند .

در سال های اخیر عارضه یابی به عنوان یکی از روش های مهم مورد توجه قرار گرفت.

عارضه یابی تاثیر گذار یعنی : وقتی شما یک سازمان را از لحاظ عملکرد بررسی میکنید و برای تغییرات آن برنامه ریزی انجام میدهید  همانطور که تغییرات انجام شده پیش میرود وضعیت فعلی سازمان نیز تغییر میکند . خدمات ما در رسانه نما

تغییرات یک سازمان به این صورت انجام میگیرد که شما هر بار نیاز جدیدی را شناسایی میکنید و آن را به کار میگیرید و آن ها را الویت بندی میکنید.

ماجرای عارضه یابی شبیه داستان معروف (چگونه یک فیل را بخوریم ؟ ) است خب به این روش که هر بار یک گاز میزنیم ) رشدو توسعه یک سازمان نیز به صورت خرد خرد و با انجام برنامه های یک مشاور که کارهای شمارا مدیریت میکند پیش میرود.

ضرورت و هدف عارضه یابی در سازمان چیست ؟

هر زمانی که یک شرکت یا سازمانی دچار مشکلاتی اعم از : ضعف در عملکرد بخش ها ، ضعف در عملکرد سازمان ،افزایش غیبت از کار کارمندان ، رعایت نکردن نظم ، کاهش کیفیت  خروجی ها و … مواجه میشود نیاز به عارضه یابی دارد تا بتواند این مشکلات را حل کند.

عارضه یابی در سازمان با تحلیل سازمانی همراه است.و با هدف حل مسائل و بهبود بخشیدن به وضعیت کلی در سازمان اتفاق می افتد .

چرخه عارضه یابی در سازمان

چرخه عارضه یابی

عارضه یابی در سازمان ها دارای مراحلی است که در اینجا لیستی از این مراحل را برایتان بیان کرده ایم که شامل :

  • جهت گیری کلی
  • انتخاب هدف ها
  • جمع کردن داده ها
  • تفسیر و تحلیل
  • بازخورد از عمل ها
  • چیدمان برنامه اقدامی
  • اجـرا
  • نظارت کردن و سنجش کلی
  • ارزیابــی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، تحلیل سازمانی با عارضه یابی ارتباط تنگاتنگـی دارند.

عارضه یابی برای تحلیل کردن نقاط ضعف و قدرت در تمام کارها و فرایند هی یک سازمان است .پس میتوان برای توسعه بخشی ، ارتقا در کار ،و به حداکثر رساندن اثربخشی ها برای آن سازمان برنامه ریزی کرد.برای برنامه ریزی و درخواست مشاوره کلیک کن

بنابراین اگر درک درست و پایه ای از تحلیل سازمانی داشته باشید، در نتیجه میتوانید شاهد بهترین عمل ها در نتیجه کار شوید.

صورت های مختلف تحلیل سازمانی شامل :ارتـقای درک عمومی از عملکرد در سازمانها، برنامه ریزی برای تنوع و رشد در سازمان ، برنامه ریزی برای بهبود دادن به کلیت عملکردها ، حل مسائل در سازمان.

روش های تحلیلی در سازمان

هنگامی که ما از عارضه یابی برای فرایند کلی یک سازمان استفاه کردیم حالا مبحث علوم رفتاری کاربردی پررنگ میشود . در این زمینه روش های تحلیلی که میتوان از آن ها نام برد و به کار گرفت عبارتند از :

  • پــرسشنامه
  • مصاحبــه
  • مشاهــده
  • تحلیل بخشنامه ها ، سوابق ، گزار شهای ارزیابی و ادبیـات سازمانی های دیگــر
  • تحلیل کردن داده های سازمان هـا و بخش های مختلف دیگر
  • تعیین گروه های ضربت و گروه های کاری
  • کـارگاه های شناسایی کردن مشکلات و حل مسائل
  • سمینارها و نشست های عـلمی و برنامه ریزی برای برنامه های آموزشی
  • ثبت کردن و بررسی حوادث های مهم .

بعد از برنامه ریزی برای هر عمل باید طبق کارهای انجام شده بر سازمان آنها را مشاهده و بررسی کرد تا بتوان برای مرحله بعدی بهتر تصمیم گیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا