قبل از شروع مبحث شخصیت برند بهتر است با فیلسوف و روانپزشک اهل سوئیس آشنا شویم که در مطالب زیر نام ایشان چندین بار ذکر شده است
برند ها با توجه به معنا بخشیدن به کسب و کار مانند انسان ها زنده هستند و باعث رشد و اوج گیری کسب و کار میشوند و نیز میتوان گفت میمیرند و از بین میروند و هر کدام به گونه ایی شخصیت جداگانه ایی دارند.
برند ها مانند انسان هستند گاهی در دوران بلوغ اند و برنامه های لازم را برای جوانی و پخته شدن ندارند و نمیدانند چطور در عرصه دوران، ظاهر شوند و با مخاطبان خود دچار مشکل میشوند اما همه این ها میتوان گفت در درون برند ما میگذرد اما از نگاه مخاطبان از برون دارای شخصیت خاص خود میباشد.
پس با توجه به زندگی انسان و برند ،روانشناسان شخصیت ها را به دسته های گوناگون تقسیم میکنند.
کاری بسیار با اهمیت در برند سازی که با توجه به رعایت این موضوع میتوان بهترین برند را ارائه داد این است که:
* وجه تمایز یا همان (شخصیت برند) در میان مصرف کننده باعث تمایز ان برند ازبقیه برند های دیگر میشود.
*طراحان برای شروع طراحی یک برند و شخصیت بخشیدن به آن از طریق علم روانشناسی برای تاثیر گذاری بیشتر از کهن الگو ها استفاده می کنند.
با توجه به گفته روانشناسان ، روان انسان به 3 بخش تقسیم بندی میشود :
خودآگاه
ناخود آگاه فردی
ناخود آگاه جمعی
چیزی که در ناخوداگاه جمعی وجود دارد و میتوان یافت اصطلاحا همان کهن الگو میباشد. معروفترین مفهوم در علم روانشناسی تحلیلی همان یونگ است.برای ارتباط با ما اینجاکلیک کنید.
توصیف یونگ از کهن الگو اینگونه میباشد که:
تصاویری ذاتی و درونی که در میان فرهنگها و نسلها یکسان است و تجربههای انسان را به، معناهایی باز میگرداند که خود آن ها را نساخته ایم. چنین به نظر میرسد که این عناصر و معناها، همیشگی هستند.
کهن الگوها نمادها و سمبل هایی هستند که در ناخودآگاه جمعی تمامی انسانها مشترک است.
در واقع کهن الگوها چیزی نیستند که با آموزش و یادگیری بتوانیم به دست آوریم بلکه از بدو تولد به صورت طبیعی، توسط تمامی انسانها در هر کشور و یا هر فرهنگی قابل درک و تشخیص هستند. یک جلسه مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید
(مارک و پیرسون) معنای کهن الگوی یونگ که توسط کمپل به ۱۲ کهن الگو تقسیم شده بود را برداشته و برای برندها ۱۲ نوع و گونه شخصیتی مشخص کرده اند. بنابراین از این طریق میتوانستند متوجه شوند برند مورد نظر چه رفتارها و کارکردهایی را باید داشته باشد.
۱۲ کهن الگوی شخصیت برند که در زیر به آن اشاره کرده ایم و برای هر کدام مثالی از برند های موجود نام برده ایم:برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.
*شخصیت برند خلاق
قدرت خیال پردازی، استعداد بیان خود ،رها کردن هنرمند درون. مانند برندهای لِگو
*شخصیت برند آدم معمولی
یکی مانند همه است. به ما تعلق دارد. این حس که همهی انسانها مساویاند.مانند فیات
*شخصیت برند دانا
دانایی و استادی.. پخته رفتار میکند و به آموزش و فکر کردن تمایل دارد. مانند : بوش
*شخصیت برند دلقک
شاد و خندان. اوقات خوش را به انسانها وعده میدهد.جسارت در گفتن حرف هایش دارد. مانند : چی توز
*شخصیت برند حاکم
قدرت، پرستیژ، اعتبار و موقعیت بالا را نشان میدهد.مانند : مرسدس
*شخصیت برند عاصی
معترض و کارش شکستن قوانین است. مانند : دیزل
*شخصیت برند بی گناه
معصوم، نماینده خوبی و صداقت است. برای مشکلات پیچیده راه حلهای آسان مییابد.مانند :داو
*شخصیت برند کاشف
به دنبال کشف دنیا و لذتهاست. با کشف تازه ها خود را احیا میکند.مانند : جیپ
*شخصیت برند شعبده باز
تغییر و تحول را با معجزه هایی که ایجاد می کند، وعده می دهد.مانند : اپل
*شخصیت برند عاشق
نماینده عشق، زیبائی و احساسات. همراه شدن با انسانهای عاشق.مانند : آکس
*شخصیت برند قهرمان
دستیابی به دانشی که دنیا را نجات دهد و رسیدن به اهداف را وعده میدهد.مانند :نایکی
*شخصیت برند یاور
کمک به دیگران، به دیگران به اندازه خودش ارزش و نیرو میدهد.مانند : ولوو
شخصیت برندها معمولا پیش از تصویر برند و هویتش و پیام مورد نظر طراحی میشوند و این اجزا در هماهنگی کامل با آن شکل میگیرند.
بنابراین شخصیت برند باعث یکپارچگی فعالیتهای ما میگردد.
ذکر این نکته ضروری است که، برای موفقیت در شکل دادن به شخصیت برند، در ذهن مصرف کننده، آنچه لازم است یکی بودن ارتباطات یکپارچه بازاریابی یعنی(تبلیغات، روابط عمومی، ترویج فروش و …)
عناصر هویت حسی برند مانند (نام برند، لوگو، شعار، صفحه اول وب سایت، بسته بندی و …) با شخصیت برند است.
بنابراین پس از طراحی شخصیت برند، پایبندی به آن در تمامی فعالیت های بازاریابی بسیار مهم است. در مواردی که مشخصات محصولات شرکتها به هم شباهت زیادی پیدا میکنند این شخصیت برندهاست که به کمک شرکت ها میآید، بنابراین دقت کردن در طراحی آن می تواند کمک بزرگی به فرآیند ارزش بخشیدن به برند و بالا بردن دیگر متغیرهایی چون :آگاهی از برند، تداعی برند، ارزش مفهومی برند و وفاداری به برند داشته باشد.
یک جلسه مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.