معرفی انواع لگوها
لوگو ها به سه بخش اصلی تقسیم میشوند که هر کدام زیر مجموعه جداگانه دارند و هر کدام کارایی و جلوه اثر بخشیت بر بیننده القا میکنند همه ما انواع لوگو ها را دیده ایم و با ان ها آشنایی داریم اما نکته حائز اهمیت این است که این لوگو های مختلفی که ما تا به حال دیده ایم چه نام دارند و تفاوت میان آن ها چیست؟
در زیر به انواع لوگو ها همراه با تصاویر آن ها میپردازیم تا بهتر متوجه بشویم این لوگو هایی که روزانه چندین بار میبینیم جز کدام دسته هستند؟
1-لوگوهای نوشتاری:
لوگو های نوشتاری همانطور که از اسمشان پیداست، بر اساس تایپوگرافی بوده و شامل متن و نوشته های معمولا کوتاهی هستند که شامل نام برند یا شرکت – به صورت کامل و یا کوتاه تر شده – طراحی شده اند.
امروزه لوگو های نوشتاری در میان شرکت های اینترنتی و استارتاپ ها رواج زیادی پیدا کرده اند و در بین آنها محبوبیت دارند.
اما لوگو های نوشتاری یا متنی نیز به چند دسته تقسیم میشوند که علیرغم شباهت زیادشان، تفاوت اندکی نیز با هم دارند:
الف) لوگو تایپ:
لوگو تایپ یکی از اصلی ترین نوع لوگو نوشتاری میباشد که شامل نام برند یا شرکت به صورت کامل طراحی شده اند برای طراحی اینگونه لوگو ها از فونت های سفارشی استفاده میکنند تا باعث جذابیت و منحصر به فرد بودن هر لوگو را به بیننده انتقال دهند.
نمونه های زیادی از لوگو تایپ ها هر روزه در مقابل چشمان ما قرار دارند به عنوان مثال یکی از پر کاربرد ترین برنامه که همه روزه با آن سرو کار داریم و لوگوی آن از شکل لوگو تایپ است، میتوان به گوگل اشاره کرد و همچنین نمونه های دیگری مانند: اسنپ ، دیجی کالا و… که به صورت انگلیسی یا فارسی وجود دارند. درصورت درخواست راهنمایی اینجا کلیک کنید
ب) لوگو مونوگرام:
اما گاهی ممکن است شرکتی ترجیح ندهد از لوگو تایپ که به صورت کامل نام برند یا شرکت طراحی می شود ، استفاده کند.
در این جا میتوان با استفاده از لوگو مونو گرام نمادی با نام اختصاری برای آن شرکت طراحی کرد
و اما جایگاه دیگر لوگو مونگرام جایی پررنگ میشود که نام شرکت یا برند طولانی باشد وبخواهیم در آن از چند کلمه برای اختصار و نماد آن شرکت استفاده کرده و طراحی کنیم برای مثال میتوان به لوگوی آی بی ام و ناسا اشاره کرد. یک جلسه مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید
پ) لوگو حرف نماد:
میتوان گفت که لوگو های حرف نماد، نوع خاصی از مونوگرام ها هستند و زمانی که از یک یا دو کلمه در طراحی لوگو استفاده میشود ،میتوان گفت آن زمان از یک لوگو حرف نماد استفاده کرده ایم.
مانند : ال جی ، اچ پی
2- لوگو های تصویری:
در این گونه لوگو ها عنصر اصلی به کار رفته نماد ،آیکن، یا تصویر گرافیکی است.
میتوان گفت طراحی لوگو تصویری به مراتب نسبت به لوگوهای نوشتاری دشوارتر است زیرا در طراحی تصاویر باید به خوبی دقت شود که لوگو به خوبی موضوع فعالیت شرکت یا برند را به مخاطبان انتقال دهد.
با توجه به نوع نماد و آیکن یا تصویر هایی که به کار میرود میتوان دسته های زیر را برای تعریف لوگوهای تصویری استفاده کرد:
الف ) لوگو تصویری ساده:
تصویر یا نماد به کار رفته در این دسته از لوگو ها برگرفته از اشیاء پیرامون ماست. یک سیب، پرنده، صورت انسان، و غیره همگی از نمونه چیزهایی است که به سادگی می تواند فعالیت یک شرکت و یا سازمان را به نمایش بگذارد.
لوگوتوییتر نمونه ای از لوگو تصویری ساده است.
ب) لوگو انتزاعی:
در طراحی لوگوهای انتزاعی از نماد گرافیکی خاصی استفاده میشود ، و معمولا برگرفته از، خلاقیت و حس هنری ایده پردازان و طراحان است.
از این رو چون در طراحی از تصاویر گرافیکی استفاده میشود ممکن است بیننده ، برایش مفهوم نباشد و یا اصلا مفهوم آن غیر ممکن باشد.
3- لوگوهای ترکیبـــی:
لوگو های ترکیبی از دو عنصر اصلی قابل استفاده در طراحی آرم و نشان تجاری استفاده می کنند..
نکته مهم در طراحی این دسته از لوگو ها، ایجاد هماهنگی بین بخش های نوشتاری و تصویری لوگو است به صورتی که هارمونی اثر گرافیکی به صورت کلی حفظ شود.
لوگو آدیداس و رولکس از جمله معروف ترین لوگو های ترکیبی هستند. یک جلسه مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید