آمیخته بازاریابی(Marketing Mix):
به مجموعه عوامل اصلی گفته می شود که در یک برنامه بازاریابی باید گنجانده شوند.برای فعالیت های محصول محور ، آمیزه بازاریابی با عبارت “4P” و برای فعالیت های خدماتی بصورت “7P” نشان داده می شود.
1-Product(محصول): آنچه که قرار است تبلیغ شده و فروخته شود محصول یا خدمات شرکت است. باید تمام جنبه های کمی، کیفی، بسته بندی، نقاط تمایز، کارکرد محصول به دقت بررسی و برای برجسته کردن آنها در ذهن مشتری برنامه ریزی شود.
2-Price(قیمت): نحوه قیمت گذاری کالا یکی از مهمترین پارامترهای آمیزه بازاریابی است که با توجه به تحقیقات بازار در زمینه رقبا و با توجه به استراتژی در نظر گرفته شده برای برند انجام می شود.نحوه قیمت گذاری محصول، تأثیر مستقیم بر میزان سودآوری، فروش و کسب سهم بازار دارد.معمولاً از روش های مختلف برای قیمت گذاری استفاده می شود از جمله قیمت گذاری ثابت، قیمت گذاری پویا، قیمت گذاری بر اساس محصولات رقیب، قیمت گذاری نفوذی، قیمت گذاری برند و… که هریک در زمان های خاصی و با هدف مشخصی انتخاب می شوند.
3-Place(مکان): اینکه کالا را چگونه به مشتری می رسانیم و محل فروش کالای ما کجاست و چه خصوصیاتی دارد در این آیتم از آمیخته بازاریابی مشخص می شود. در مدل کسب و کار این بخش از کار را در کانال های توزیع مشتری(Customer Channels) تعین و اجرا می نمایند. هر محصول یا خدمتی که عرضه می شود بر اساس خصوصیات خود و ویژگی های مشتریانش در شرایط ازپیش برنامه ریزی شده ای باید عرضه شود تا به اهداف فروش خود دست یابد.حتی نحوه چیدمان کالا در قفسه های فروشگاهی (Merchandising) هم بر اساس دانش و اهداف از پیش تعیین شده باید صورت پذیرد.
4-Promotion(ترفیع یا ترغیب): کلیه اقداماتی که منجر به تشویق و ترقیب مشتریان به انتخاب محصول، خرید بیشترو وفاداری بلندمدت به برند می شود را می توان در این بخش قرار داد. مواردی از قبیل تخفیفات مناسبتی، آفرهای ویژه، فروش سبدی کالا، فروش متقاطع(Cross Selling)، فروش ترکیبی (Bonding) و… .
اقداماتی که در قالب Promotion برنامه ریزی می شود را می توان در دو بخش ارائه داد:
-ترغیب مدیریت فروشگاه به خرید محصول از شرکت (Sell in)
-ترغیب مصرف کننده نهایی به خرید محصول از فروشگاه(Sell out)
در کسب و کارهایی که به جای محصول خدمات به مشتریان ارائه می کنند 3 آیتم زیر(3p)اضافه می شود:
Process-5 (فرآیند ) : مراحلی که برای ارائه خدمت به مشتری طی می شود باید در نوع بازاریابی خاص خود بررسی و بهینه سازی شود.نقاط تماس مشتری با سازمان (Touch point) از پاسخ تلفنی اپراتور یا پذیرش سازمان به تماس گیرندگان تا نحوه ی برخورد نگهبان ساختمان هنگام ورود مشتریان و … همگی نیازمند آموزش و برنامه ریزی هستند.آسان سازی ، جذابیت و سرعت طی این فرآیند خدمت رسانی باید هدف تمام سطوح برنامه ریزی و اجرای بازاریابی قرار گیرد.
People-6 ( کارکنان) : در بازاریابی فعالیتهای خدماتی ، نقش پرسنل سازمان در جذب مشتریان بسیار پررنگ و تاثیرگذار است.بنابر این حتی هنگام جذب نیرو برای سازمان باید با دید بازاریابی و آینده نگرانه این کار انجام شود. چگونگی پوشش کارکنان ، آراستگی ظاهری ، لحن گفتار و رفتار حرفه ای برخی از نکات مهم در این خصوص هستند. یکی از عوامل تاثیر گذار در سنجش رضایتمندی مشتریان ، نحوه ی برخورد پرسنل و کیفیت پاسخگویی یا رسیدگی به نیازهای مراجعین است.
Physical Evidence-7 (محیط خدمت رسانی) : هرآنچه که مشتریان در محیط دریافت خدمات حس می کنند( حواس پنجگانه) و و در چگونگی تجربه ی آنها تاثیرگذار است در این آیتم قرار می گیرد.پاکیزگی ، آراستگی محیط، امکانات رفاهی ، سهولت دسترسی و … عواملی است که در فرایند بازاریابی سازمانهای خدمت محور باید به دقت مد نظر قرار گیرد.امروزه “تجربه ی مشتری” (Customer Experience) مهمترین عامل در ایجاد وفاداری بلند مدت نسبت به برند و خدمات شرکتها تلقی می شود.پس بسیار مهم است که برای ایجاد بهترین تجربه برای مشتریان ارزشمندتان ، از مشاورین معتبر بازاریابی و برندینگ استفاده نمایید.
آژانس تبلیغات و مارکتینگ رسانه نما به صورت علمی و پس از شناخت نیازهای کسب وکار شما، آماده ارائه خدمات مشاوره، اجرا و نظارت بر پروژه های بازاریابی کالا و خدمات شما ازمراحل اولیه شروع به کار تا رسیدن به سهم بازار مطلوب و یا توسعه بازار محصولات موجود است.